Skidkurs på lördagen och tävling Bessemerloppet 52 km söndagen

Har haft två skidkurser dagarna efter varandra med Sport Support Center i Falun som var mycket givande. Jätte skoj med bra feedback efter kursens gång att deltagarna är nöjda med ens upplägg.  Efter skidkursen så åkte jag 1 varv runt 5:an på lugnet och gjorde 10 st kortare impulser för att väcka kroppen inför söndagens Bessemerlopp i högbo.

Bessemerloppet  52 km gick okej prestationsmässigt men jag  känner att jag fortfarande letar efter min form som jag hade innan min sjukdom till SM för några veckor sedan. Dock fick jag mig en rejäl genomkörare  då jag låg på hårt tillsammans med min klunga alla 3 varven. Jag tapppade tyvärr lite tryck i stakningen sista milen då det hårdkördes under loppets gång då vi fick tider att åkare framför började krokna och släppt täten.

Jag valde att åka med fäste då mina skidor gled bra mot dem ovallade jag hade. Märke under loppet att jag hade minst lika bra glid som dem utan fäste i klungan. Jag valde att köra med fäste då jag ville ha hjälp av benen uppför med stak med frånskjut. Slutade på en 18:e plats i H21 och placering 21 totalt.

Nedan har ni tre bilder som mästerfotografen Hans Ersson tagit.

 

P1030910Bessemerloppet1

 

 

 

 

 

 

Bessemerloppet...

 

Bessemerloppet

Annonser

Vilodag på torsdagen, träning fredag.

Efter en skön vilodag i torsdags så var det dags att träna på fredagen igen hemma i Fors.
På förmiddagen så körde jag uthållighetsstyrka / cirkelträning med 10 stycken övningar som jag körde 3 varv, är 40 sek aktiv 20 sek vila. Direkt efter så körde jag ett klassiskt stegintervallpass på skidor 5-4-3-2-1-2-3-4-5 med 50% vila , dem längre intervallerna kördes i tröskelfart och dem kortare i hög AIII fart.

Genom att ha kört styrka innan intervallerna gör att jag är i ett halvt utmattad tillstånd inför intervallerna, brukar inte göra det upplägget men det var dagens syfte. Har sina fördelar och nackdelar beroende på vad syftet är men generellt  så skall kroppen vara ”pigg”  när man kör intervaller för att få ut så mycket som möjligt på passet. Där man inför distanspassen oftast brukar sätta in ett pass  uthållighetsstyrka innan för att vara halvt utmattad, prova och känn hur ni reagerar!

 

Photo 2013-02-15 12 54 51

 

Photo 2013-02-15 12 52 30

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

På kvällen så hade jag en mycket givande skidkurs för 3 kunder genom Sport Suport Center i Falun där jag instruerade den klassiska tekniken, alltid lika kul.

 

 

Tisdag och onsdagens träning.

Tisdagen började bra med  maxstyrka, körde  5 stycken övningar + 2 explosiva på slutet för att sedan snöra på sig spikecrossen och dra ut på en kortare distans löpning på 01:15 timmar. Totalt 02:05 timmar.
På eftermiddagen var det studier och återhämtning som gällde, denna vecka är snarlik planerad som förra veckan med 15 timmars träning.

Onsdagen såg lite annorlunda ut med lite studier på förmiddagen och en trevlig fika med en god vän innan lunch. På eftermiddagen så var det långa intervaller på schemat som tränaren Johan Granath gav förslag att testa, såg även att den mäktige Adam Steen kört passet tidigare innan SM och det är ett pass som man måste ha rätt inställning till att genomföra.
Började med 45 minuter lugn åkning med 8 stycken korta impulser under denna tid + 45 minuter AII med 6 impulser + 45 minuter AIII + 30 min AI / avvåkning, detta pass passade mig bra då det är en tävlingslik intervall träning.

Även nu på söndag är det tävling, denna gång Bessermerloppet 52 km klassiskt som blir troligtvis den sista ordentliga genomköraren innan Vasaloppet den 3:e mars. Hoppas kroppen svarar ännu bättre än på Engelbrektsloppet och att jag har marginalerna på min sida, då  många av förra veckans elitåkare kommer även starta i helgen. Startfältet ser dock ännu hårdare ut då fler snabbingar börjar komma in i anmälningarna, bara positivt.

 

bild (6)

 

IMG_0178

 

 

 

Måndag med vila och massage.

Måndagen tillbringades med vila och massage  av Lennart på Lenika konsult AB som jag gått till i över 6 års tid. Han vet hur min kropp fungerar och jag går till honom oftast innan viktig tävling för att kolla så allt är bra, annars går jag efter tävling för att få ur slaggprodukter. Jag rekomenderar er att ni tar och kollar eran kropp och får massage kontinuerligt för att förhindra skador innan skadan är skedd.
Boka tid redan idag på Lenika konsult!

Lenika konsult AB

Engelbrektsloppet 60 km klassiskt.

I söndags så tävlade jag i Engelbrektsloppet 60 km klassiskt som jag hade haft som huvudmål bland långloppen även i år. Men min förkyldning under SM för 2 veckor sedan fick mig att prioritera om och sikta på att få en bra genomkörare till Bessemerloppet. Förkylningen har gjort att jag inte kunnat laddat som jag vill, har inte det där sista trycket och rappheten i stakningen som innan förkylningen.

Under tävlingen så blev det en lugn och kontrollerad start dem första 4 km innan maskinen Daniel Tynell tröttnade och gick upp och börja dra på hårt. Kände redan då att jag inte kunde följa med om jag skulle klara dem tuffa 6 milen och fick släppa tätklungan, kunde tyvärr inte andas fullt ut och syresätta musklerna utan det fanns lite slem kvar i lungorna men som blev bättre och bättre efter halva loppet, vilket var bra.

Jag låg med i en klunga om 6 personer som till viss del hjälptes åt att dra för att hålla farten uppe och närma sig täten, men det märktes att ingen var tillräckligt stark och villig att ta på sig uppgiften så det blev korta dragningar av oss.
När vi åkte upp mot svartbäcken med 10 km kvar till mål för andra och sista gången så var vi fortfarande en samlad klunga och jag kände att jag hade mycket krafter kvar och skulle precis lägga in en fartökning för att grilla dem andra tills det som bara inte får hända skedde!

I en lättare nedförsbacke med en höger kurva med 500 meter innan svartbäcken så hade några motionärer som var på sitt första varv ramlat och jag hade inte en millimeter att hinna undan dem.
Åkte rakt in i ena motionären och fick hans stav i ljumsken och försökte desperat att komma upp på skidorna igen då jag såg hela klungan försvinna. Jag reste mig upp och efter 1 km åkning kom jag ikapp 2 åkare, såg då att resterande åkare hade ryckt ifrån och börjat tok köra för att hänga av varandra. Jag kunde senare se 2 åkare till där ena var Leif markfjärd från brovallen som låg 20 sekunder framför mig jagandes upp till nästa åkare som var lika långt ifrån honom. Jag knappade in mer och mer på dem båda tills det bara brast i ljumsken med kramper, tappade mycket fart och tid på dem där framme då jag hade gått mig stum pga. jag åkte så oekonomiskt då jag var på helspänn sen vurpan.

Tog mig tillslut till klackbergs skidstadion och där fick jag sista langningen med ca 5 km kvar till mål, nu försökte bara överleva och tröck på det sista jag hade i stakningen för att behålla min placering. Jag kom in på tiden 03:04:56 som 6:e man i H21 klassen och 15:e man totalt efter segraren Daniel Tynell. Är inte alls nöjd med placeringen då jag hade högre målsättningar utifrån min kapacitet som jag haft under denna säsong men som jag inte fick visa i år, blir till nästa år om jag får vara frisk och träna lika bra!
Resultatlistan hittar ni här: http://www4.idrottonline.se/ImageVaultFiles/id_497865/cf_57129/Res_Engelbrektsloppet_Mellantider_2013.PDF

Här har ni några bilder av som sammanfattar tävlingen:

engelbrektsloppet

 

 

 

 

 

 

 

IMG_3081

 

 

 

 

 

 

 

 

Engelbrektsloppet 2013

 

 

 

 

 

 

 

 

2 timmar träning och fortfarande pigg, nu laddning!

Idag så körde jag 2 timmar träning med uthållighetsstyrka 30 minuter + direkt efter 1.5 timme distans löpning med 10 stycken 10 sekunders impulser. Skulle egentligen träna detta pass igår men valde att vila istället då torsdagen blev en mycket bra träningsdag med dubbla pass med trevligt sällskap.
Syftet med dagens träning var att få en lättare träningsmängd och få en väckning av kroppen inför morgondagens tävling då mitt 3:e Engelbrektslopp ska genomföras. Dock så var banan förkortat förra året då det var snöbrist men i år så blir det full banlängd på 60 km.

Hård konkurrens på startfältet imorgon med starka vasaloppsåkare med bland annat Jimmie Johnsson, Daniel Tynell, Lars Suther, Kalle G och Robin bryntesson.
Ska bli intressant och se hur kroppen svarar med denna genomkörare då jag i början av veckan kunnat kört högintensivt igen, laddad och förväntansfull då jag vill förbättra min 10:e placering förra året.

Bergebo Skimarathon 2012...

 

4 timmar idag och piggare i kroppen = bra dag.

Igår var den 3:e elljus cupen med skidhögskolan där jag slutade på en 3:e plats efter att johan edin och arnesson brutit. Jag hade det mycket tufft då pulsen var ruskigt hög redan på uppvärmningen när jag körde dem kortare impulserna och under prologen så trodde jag att hjärtat skulle hoppa ur kroppen,  detta för att jag inte kört fart på 2 veckor under min sjukdom och det blev en chock för kroppen med denna  högintensitet.Varje race tog ca 4 min och det positiva var att pulsen gick ned något närmare finalen jag kom.

Kom tillslut till finalen och jag försökte bara hänga med Adam Larsson på slutet men klappade ihop sista 400 metrarna som jag hade gjort varje race hittills.
Skönt med en hård genomkörare och ser fram emot att komma tillbaka i slagläge igen.
Nedan har ni en bild från sprinten som ni kan se från Simons blogg på:
http://simon-andersson.se/

bild6

 

 

 

 

 

 

 

 

Idag så startade morgonen med ett 2 timmars stakpass med dem två starka åkarna Simon Andersson  som förövrigt lekte hem sprinten igår och Mikael Sandgren. Vi snurrade runt på lugnets hårda banor där elit 15 km blev en hård utmaning att staka runt som den brukar vara. Tur att man inte fuskat med sommarträningen!

Blev närmare 26 km stakning och jag hade betydligt bättre puls idag än igår på sprinten vilket är mycket positivt och exakt rätt riktning.
Efter en god lunch så var det studier några timmar innan nästa pass i skejt som kördes tillsammans med Daniel Olsson och Tommy Gabrielsson, vi åkte lugn AI blandat med kortare impulsryck  dessa kände jag mig riktigt stark på och pulsen hade även sjunkit ytterligare sen i förmiddags vilket är ett bra kvitto!
Vi åkte runt elit 15 km igen och runt lugnets fina terräng som blev närmare 22 km totalt och även här 2 timmars åkning, tänkte på tekniken när vi väl åkte lugnt och åkte stort och kraftfullt vilket var en helt okej känsla. Här har ni några bilder från eftermiddagspasset!

bild 1

bild 3bild 2